Co jest najważniejszym czynnikiem budowania zaufania ze strony klientów w branży spedycyjno-transportowej? Czego w dzisiejszych czasach oczekują klienci i jakie działania podejmuje firma, by te oczekiwania spełniać?
Zbigniew Dróżdż – Klienci oczekują od firm spedycyjno-transportowych ciągle tego samego – dobrej usługi w odpowiedniej cenie. Zmienia się jednak zakres usług, a także wymagania jakościowe czy sprzętowe, narzędzia komunikacji i monitorowania terminowości, kompetencje kierowców i pracowników spedycji. Bardziej liczy się też kompleksowość obsługi. Co do stawek, to te zmienne są od zawsze.
W naszej branży tylko jedno jest pewne – ciągła zmiana. W aktualnej sytuacji to stwierdzenie nabrało nowej wartości, a minione czasy wspominamy z perspektywy jako zdecydowanie stabilniejsze. Dlatego w mojej ocenie klienci oczekują obecnie głównie elastyczności i gotowości do podejmowania niestandardowych wyzwań. Mniejsze znaczenie wydaje się mieć najniższa cena, a ważniejsze staje się partnerstwo i wzajemne zaufanie, szczególnie w czasie, gdy nagle spada ilość zamówień u naszych klientów, a te, które są realizowane, utykają w transporcie m.in. z powodu zamknięcia granic lub odmowy przyjęcia towaru przez odbiorcę.
By sprostać oczekiwaniom klientów, staramy się mimo aktualnych ograniczeń być w bliskim kontakcie, monitorować potrzeby rynku i poszerzać zakres świadczonych usług. Już od wielu lat oprócz przewozów drogowych realizujemy dla strategicznego klienta zadania z zakresu logistyki kontraktowej. Dysponujemy własnym magazynem i placami składowymi przy granicy polsko-niemieckiej, gdzie składujemy i konfekcjonujemy towary wysyłane na zachód Europy i w granicach Polski. Aktualnie z naszej oferty przewozu, magazynowania i dystrybucji korzystają kolejni klienci, co zmotywowało nas do podjęcia decyzji o budowie nowej, ocieplanej hali o powierzchni 600 mkw. Łącznie posiadamy dziś 4 ha placów składowych i 1800 mkw. Zadaszonej powierzchni magazynowej. Mimo że udział naszego taboru w ilości realizowanych przez nas przewozów nie jest duży, to posiadanie własnych pojazdów dodatkowo zwiększa naszą elastyczność i ułatwia podejmowanie decyzji w przypadku potrzeby obsługi nowych kierunków.
Jaka wizja zarządzania pozwala państwu wyprzedzać konkurencję i pozyskiwać nowych klientów, jednocześnie utrzymując stałych zleceniodawców?
Zbigniew Dróżdż – Staramy się dostosowywać do zmian w otoczeniu, a równolegle pokonywać bariery związane z rozwojem własnej organizacji. Za nami warsztaty strategiczne – audyt zewnętrzny, dostosowanie struktury organizacyjnej i nowy podział obowiązków, by sprawniej podejmować decyzje i szybko reagować na potrzeby klientów oraz pojawiające się utrudnienia w realizacji usług. Inwestujemy w rozwój kompetencji naszych pracowników, przeszliśmy wiele szkoleń – aktualnie realizujemy cykl szkoleń z zakresu sposobów pozyskiwania nowych klientów i budowania trwałych relacji z kontrahentami. Liczymy, że niebawem będziemy mogli je kontynuować.
Jesteśmy średniej wielkości firmą w branży TSL, ale wierzymy, że realizacja naszej misji – kompleksowa obsługa kontrahentów pod względem usług logistycznych, z zachowaniem wysokich standardów biznesowych – pozwoli nam na dalszy i stabilny rozwój przy jednoczesnym tworzeniu środowiska sprzyjającego pracownikowi i działalności na rzecz społeczności lokalnej.
Co pozwala cieszyć się tytułem „Pomorskiego Pracodawcy Roku”? Jakie aspekty polityki kadrowej najbardziej ceni zespół firmy?
Zbigniew Dróżdż – Przeprowadzając ankietę w ramach warsztatów strategicznych, audytorzy z firmy doradczej zadali naszym pracownikom pytanie: „Za co lubisz swoją pracę?”. W odpowiedziach na pierwszych miejscach wymieniali oni: przyjazną atmosferę, fajny zespół i możliwość godzenia życia prywatnego z zawodowym. Oczywiście poznaliśmy także odpowiedzi na pytanie o utrudnienia i skupiając się na ich rozwiązywaniu, kończymy budowę nowej siedziby, aby zwiększyć komfort pracy. Wprowadziliśmy też nowy system motywacyjny oraz rozszerzamy zakres szkoleń.
Tytuł „Pomorskiego Pracodawcy Roku” jest dla nas wyróżnieniem i potwierdzeniem, że warto troszczyć się o atmosferę w pracy. Mamy nadzieję, że utwierdzi on dodatkowo naszą pozycję na rynku pracy i jednocześnie pomoże w zdobywaniu nowych klientów, którzy poszukują stabilnych i odpowiedzialnych społecznie partnerów w biznesie.
Rozmawiał Paweł Danilczuk