Dynamiczny rozwój gospodarczy i rosnąca konsumpcja

 

Polska wyróżnia się na tle OECD najszybszym wzrostem PKB od 1990 roku, a dochód gospodarstw domowych w ostatniej dekadzie wzrósł o 31,2%. W tym samym okresie konsumpcja wzrosła o 46%, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym znaczeniu sektora e-commerce. Już w 2024 roku e-commerce osiągnął 8,7% udziału w sprzedaży detalicznej, a prognozy wskazują wzrost do 23% w kolejnych latach.

 

Firmy takie jak Amazon, Zalando, Shein czy VidaXL wybierają Polskę jako bazę logistyczną do obsługi rynków Europy Zachodniej i Skandynawii. Kluczową rolę odgrywają tu doskonała infrastruktura transportowa oraz dostępność powierzchni magazynowych.

 

Infrastruktura napędza rozwój

 

Znaczące fundusze unijne – 229 mld euro na lata 2007–2027 – umożliwiły modernizację dróg, kolei i portów. Port w Gdańsku w 2023 roku obsłużył rekordowe 79,6 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 26,1% rok do roku. Dzięki temu Polska umacnia swoją pozycję jako logistyczny węzeł na Bałtyku.

 

„Polska, z uwagi na strategiczną lokalizację i nowoczesną infrastrukturę drogową, jest tzw. ‘center of gravity’, czyli optymalnym punktem dla obiektu logistycznego do obsługi zarówno Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej, jak i Skandynawii oraz krajów bałtyckich” – podkreśla Katarzyna Pyś-Fabiańczyk, director, head of Industrial Services Hub, Savills.

 

Stabilny rynek magazynowy

 

Polska znajduje się w czołówce europejskich rynków magazynowych, często wyprzedzając takie kraje jak Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania. W 2023 roku wynajęto 3,37 mln m² powierzchni logistycznych, co pomimo spadku rok do roku, znacząco przewyższało średnie wartości sprzed pandemii. Stabilne czynsze, wynoszące od 54 do 60 euro za m² rocznie, czynią Polskę konkurencyjnym rynkiem dla inwestorów.

 

Wyzwania i nowe regulacje

 

Planowane zmiany w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym na 2026 rok mogą ograniczyć dostępność gruntów pod nowe inwestycje logistyczne, szczególnie w głównych węzłach komunikacyjnych, takich jak Warszawa czy Kraków. Jednocześnie inwestorzy coraz częściej optymalizują istniejące zasoby magazynowe, co może zwiększyć efektywność sektora.

 

Polska liderem nearshoringu w Europie

 

Rosnące koszty pracy w Azji, a także potrzeba dywersyfikacji łańcuchów dostaw, sprawiają, że Polska staje się liderem nearshoringu. Stabilne koszty operacyjne, bliskość zachodnich rynków oraz dynamiczny rozwój sektora logistycznego sprawiają, że Polska pozostaje kluczowym graczem w europejskiej logistyce.

 

Czy Polska utrzyma tę pozycję w dobie globalnych zmian? Eksperci przewidują, że kraj pozostanie w czołówce, przyciągając kolejne inwestycje i umacniając swoją rolę jako logistyczny hub Europy.