Planowana transakcja jest efektem zawartych wcześniej umów między OT Logistics i Funduszem zarządzanym przez PFR TFI, które dotyczyły współpracy w nabywaniu akcji Luka Rijeka. PFR TFI jest częścią Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju. Zarządzany przez PFR TFI Fundusz Ekspansji Zagranicznej (FEZ) współinwestuje kapitałowo z polskimi spółkami w ich zagraniczne spółki zależne. Zgodnie ze strategią Funduszu pełni on rolę inwestora mniejszościowego pozostawiając zarządzanie projektem polskiemu partnerowi. Umowa z OT Logistics dotycząca akcji Luka Rijeka zakłada ograniczenia w zbywaniu i obciążaniu akcji przez okres 7 lat, przez obie strony. Po przeprowadzeniu transakcji OT Logistics będzie posiadała bezpośrednio 26,51% akcji Luka Rijeka, a łącznie z chorwackimi funduszami emerytalnymi Allianz ZB d.o.o. i ERSTE d.o.o z którymi spółka ma umowę o współpracy zachowa kontrolę nad 50,56% kapitału zakładowego Luka Rijeka.
– W 2016 r. zawarliśmy umowę z Funduszem Ekspansji Zagranicznej FIZ zarządzanym przez PFR TFI. Dzięki temu obecnie sprzedajemy 8,75% akcji Luka Rijeka. Odzyskujemy blisko 33 mln zł zainwestowane w akcje Luka Rijeka, ale jednocześnie, za sprawą porozumienia z pozostałymi akcjonariuszami zachowujemy kontrolę nad chorwacką spółką. Adriatycki port nadal pozostaje naszym strategicznym aktywem i mamy ambitne plany wykorzystania go jako miejsca przez który płynąć będą ładunki z północy Europy do krajów Afryki, Bliskiego Wschodu i Azji – mówi Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics.
– Zgodnie ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, ekspansja zagraniczna jest szansą dla polskiej gospodarki. Polskie firmy udowadniają, że potrafią powtórzyć za granicą sukces odniesiony w kraju. Przykład OT Logistics pokazuje jak lider polskiego rynku może stać się jednym z największych w Europie przewoźników zajmujących się żeglugą śródlądową – powiedziała Ewa Małyszko, prezes PFR TFI zarządzającego Funduszem Ekspansji Zagranicznej.
We wrześniu 2017 r. OT Logistics sfinalizowała zakup dodatkowych prawie 12% udziałów w chorwackim porcie Luka Rijeka zwiększając zaangażowanie do 32,56. W wyniku wezwania na akcje Luka Rijeka zakończonego w grudniu OT Logistics dokupiła dodatkowe 2,7% akcji chorwackiej spółki. Zawarto również porozumienie z akcjonariuszami Luka Rijeka – funduszami emerytalnymi Allianz ZB d.o.o. oraz ERSTE d.o.o. – umożliwiające przejęcie kontroli operacyjnej nad portem.
W mijającym roku inwestycje Funduszu Ekspansji Zagranicznej przyspieszyły. W grudniu ogłoszono umowę dotyczącą inwestycji na Litwie z Elemental Holding, spółką giełdową z branży recyklingu i obrotu surowcami wtórnymi. Z kolei w listopadzie w szkockim Edynburgu otwarto hotel modułowy należący do polskiej Grupy Polcom. Moduły zostały wykonane w Polsce, następnie przewiezione do Szkocji i zmontowane na miejscu.
Luka Rijeka d.d. jest operatorem największego portu w Chorwacji. Akcje spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Zagrzebiu. Podstawowym przedmiotem działalności są usługi portowe, w tym usługi załadunku, rozładunku, magazynowania i transportu ładunków masowych, drobnicowych, drewna, zbóż, a także zwierząt i owoców. Według publicznych sprawozdań z lat
2015-2016 Luka Rijeka d.d. zrealizowała przeładunki na poziomie 2,2-2,9 mln ton.
Zarządzany przez PFR TFI Fundusz Ekspansji Zagranicznej (FEZ) natomiast współinwestuje kapitałowo z polskimi spółkami w ich zagraniczne spółki zależne. Fundusz jest zawsze inwestorem mniejszościowym i pozostawia zarządzanie projektem w rękach polskiego partnera. Fundusz dzieli z polskim partnerem ryzyko projektu zagranicznego przez czas określony w umowie inwestycyjnej i oczekuje spłaty finansowania na warunkach rynkowych po tym czasie. Fundusz może współfinansować przejęcie zagranicznej spółki, założenie nowej spółki zależnej od zera, lub dalszy rozwój już działającej zagranicznej spółki zależnej. Fundusz może inwestować w spółki produkcyjne, dystrybucyjne i usługowe, zarówno w krajach Unii Europejskiej jak i w krajach podwyższonego ryzyka. Typowa wielkość inwestycji Funduszu w jeden projekt to od kilku do kilkunastu mln EUR. Więcej informacji: www.pfrtfi.pl.
OT Logistics S.A. zaś to polska firma z ponad 70-letnim doświadczeniem. Wraz ze spółkami tworzącymi Grupę Kapitałową OT Logistics jest największym operatorem portowym w Polsce i na południowym Bałtyku oraz liderem w transporcie wodnym śródlądowym, od Kaliningradu w Rosji po porty w Niemczech i Holandii. Grupa skupia również podmioty wyspecjalizowane w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce. W 2016 r. Grupa wypracowała 712,1 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, a jej zysk netto wyniósł 10,0 mln zł. Akcje OT Logistics od 2013 r. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Source: www.gospodarkamorska.pl